Ruta dels comerços històrics
Descobreix la història viva de la ciutat d’Amposta, a través de la Ruta d’Establiments de més de 50 i 100 anys

Un recorregut únic que et convida a conèixer comerços emblemàtics que han passat de generació en generació.
Característiques
- Durada: 0:35 h.
- Distància: 2.5km
- Localització: Amposta
- Mitjà de transport: Bicicleta, A peu, Cotxe
- Estacionalitat: Tot l’any
- Dificultat: Baixa
Descripció de la ruta
Descobreix la història viva de la ciutat d’Amposta, a través de la Ruta d’Establiments de més de 50 i 100 anys.
Un recorregut únic que et convida a conèixer comerços emblemàtics que han passat de generació en generació, mantenint l’essència, la tradició i el tracte proper.
Aquesta ruta et permetrà endinsar-te en el patrimoni comercial local, amb establiments que formen part de la memòria col·lectiva i que continuen donant vida als carrers.
Cada establiment és una història, un ofici i una manera d’entendre el comerç que ha resistit el pas del temps.
Passeja, descobreix i viu l’autenticitat dels negocis de sempre.
El Ajuar de la Novia
El Ajuar de la novia, una història de comerç familiar (1966–actualitat).
Fundat l’any 1966 per Mari Carmen Serra Ripollés, aquest comerç familiar ha estat durant dècades un referent a la ciutat. Inicialment estava situat al carrer del Pont, on més endavant es va ampliar amb el local del costat. Durant la construcció de l’actual establiment, l’activitat es va traslladar temporalment a l’antic local de l’Òptica Salom.
El negoci ha passat per dues generacions, primer amb la fundadora i actualment amb la seva filla, mantenint l’esperit de comerç de proximitat i adaptant-se als canvis i a les necessitats dels clients al llarg dels anys.
Avui el comerç està especialitzat en roba per a la llar, llenceria per a home i dona, i confecció i instal·lació de cortines. Destaca per la qualitat dels seus productes, la confiança en el tracte amb la clientela i un local ampli amb un gran aparador.
Com a record dels seus inicis, encara es conserva el primer cartell de ferro del comerç, realitzat per Agustí Vizcarro.
Rafales & Solé
Mes de 80 anys de papereria a Amposta (1942 – actualitat)
Fundada l’any 1942 per Agustí Rafales Cercés, és un comerç familiar amb més de 80 anys d’història. Inicialment situada al carrer Sant Josep núm. 20, ha passat per tres generacions al capdavant del negoci.
En els seus inicis s’hi venia premsa, papereria i articles de regal. Amb els anys el comerç s’ha anat adaptant als nous temps i avui disposa de més de 200 famílies de productes vinculades al món de la papereria.
Actualment ofereix subministrament de material d’oficina i mobiliari per a empreses, organismes oficials i particulars, així com serveis especialitzats de reprografia, impressió digital, digitalització de plànols, impressió de gran format, impressió sobre suports rígids i tall i troquelat de vinils.
El negoci encara conserva elements històrics com un metre de fusta fabricat pel fundador. La seva filosofia continua sent la mateixa: dedicació al client, adaptació constant i voluntat de continuar donant servei durant molts anys més.

Farmàcia del Grau
Farmàcia del grau, un servei de salut de proximitat (1961 – actualitat)
La Farmàcia del Grau va ser fundada l’any 1961 per Mª Misericòrdia Pujol Bertran, veïna del barri i filla del metge Pujol, amb la voluntat d’oferir un servei sanitari proper a les famílies del Grau. Després del relleu de la seva filla, Carmen Romances Pujol, la farmàcia va passar a mans de l’actual titular, Maria Forcadell Alucha, que n’ha continuat la vocació de servei.
Inicialment situada al carrer Sant Just, es va traslladar posteriorment al carrer del Grau, 49, per disposar d’unes instal·lacions més modernes. Al llarg dels anys ha evolucionat d’una farmàcia assistencial de barri a un establiment amb serveis ampliats de cosmètica, dietètica, ortopèdia i salut pública, incorporant també la digitalització i l’atenció personalitzada.
Conserva elements originals com pots de ceràmica, un morter i una balança, testimonis del passat farmacèutic. Avui dia ofereix medicaments, parafarmàcia, productes naturals i per a mascotes, així com comandes en línia i entrega a domicili. El seu valor principal continua sent el tracte humà i la confiança generació rere generació amb el veïnat del barri.
Galeries España
Un comerç familiar que creix amb la ciutat (1967 – actualitat)
Aquest comerç va néixer l’any 1967, fundat pel pare de la Sra. Mª Cinta España, tot i que l’esperit comercial de la família ja venia de l’avi, que també tenia botiga a Amposta. Amb el relleu de la segona i la tercera generació, el negoci ha sabut mantenir la tradició familiar mentre s’adaptava als nous temps.
Al llarg dels anys, el comerç s’ha expandit i modernitzat, especialitzant-se en diferents seccions com roba, llar, llenceria i mobles, i obrint nous establiments per oferir un servei més ampli i divers. Aquesta evolució ha permès arribar a un públic més variat i millorar l’experiència de compra.
Conserven una màquina d’escriure com a record dels orígens i van rebre un reconeixement municipal pels 50 anys de trajectòria (2017). Avui, el seu principal valor és la confiança i la fidelitat d’una clientela que els ha acompanyat generació rere generació.
Magatzems Chordà
Magatzems Chordà, un comerç centenari amb esperit familiar (1921–actualitat)
Magatzems Chordà va ser fundat l’any 1921 per Ramón Chordà, conegut com el Rifaire, juntament amb la seva esposa Conchita Recasen. Amb origen firaire i esperit emprenedor, la família va iniciar un petit negoci que ha passat de generació en generació i s’ha convertit en un referent del comerç local.
L’establiment ha tingut diverses ubicacions al llarg del temps: carrer Major, carrer del Pont i, actualment, a l’avinguda de la Ràpita. Al capdavant hi han estat tres generacions de la mateixa família, que han sabut adaptar-se a l’evolució del mercat.
De vendre una mica de tot —teles, roba, sabates, mobles i electrodomèstics—, el comerç s’ha especialitzat avui en articles de viatge i complements de moda, amb una àmplia oferta de maletes, bosses i accessoris.
Conserven caixes originals de merceria com a testimoni del passat i han rebut el Premi al Comerç Centenari com a reconeixement a la seva trajectòria. El seu valor diferencial continua sent el tracte personal i de confiança amb la clientela, coneixent cada persona i oferint un servei proper i a mida.
Visualitzar a pantalla completa Descarregar Revista Magatzems Chordà (PDF, 1.491KB)
Carnisseria Mati i Pili Dolz
Carnisseria familiar amb arrels aragoneses (1966–avui)
Aquesta carnisseria va obrir les portes el desembre de 1966, fundada per Dolores Vallés “Lola” i Miguel Dolz, procedents d’Arenys de Lledó (Aragó), on ja tenien tradició ramadera i carnissera. Van arribar a Amposta buscant un futur millor per als seus fills i atrets pel potencial de la ciutat, on el negoci ha estat sempre al carrer Sant Vicent, 21.
Avui dia és la tercera generació la que continua el llegat familiar. El comerç ha evolucionat d’una carnisseria i bodega amb producte propi del poble d’origen a una elaboració artesana de productes càrnics com salsitxes, botifarres, hamburgueses i canelons. Destaquen per la carn de proximitat, el tracte proper i la fidelitat de la clientela.
El negoci va rebre un premi al comerç i un reconeixement en el 50è aniversari. Tot i haver renovat el mobiliari, encara conserven les antigues màquines manuals, testimoni de la història del comerç tradicional ampostí.
Ubaldo Rètols
De taller artesanal a referent en retolació (1958–actualitat)
Aquest comerç va ser fundat l’any 1958 per Ubaldo Garcia com a taller de pintura artesanal a pinzell per a vehicles. Al llarg de la seva trajectòria ha tingut dues ubicacions, primer al carrer Ronda, 18, i posteriorment al carrer Barcelona, 115.
Amb el relleu de la segona generació i la incorporació de la informàtica al sector als anys noranta, el negoci va ampliar molt les seves possibilitats, evolucionant cap a la retolació i la impressió digital. Avui ofereix serveis de retolació de vehicles i comerços, impressió digital de gran format, cartelleria, senyalització i decoració.
Encara conserven pinzells originals del taller, testimoni dels seus orígens artesans i de l’evolució del sector gràfic i publicitari a la ciutat.
Pons Perruquers
Una barberia amb tradició i ofici (1960–actualitat)
La barberia Josep Pons té els seus orígens a la dècada de 1960, quan Josep Pons Bru, després d’anys d’aprenentatge en diverses barberies d’Amposta, va esdevenir propietari del negoci al carrer Nou, 21. El 1989 es va traslladar a l’avinguda de la Ràpita, 16, on es va inaugurar el local actual.
El negoci ha passat per diverses mans de la família i col·laboradors, amb relleu generacional fins a l’actualitat. Malgrat l’evolució del sector, la barberia ha mantingut l’essència clàssica, amb productes i rituals tradicionals com la loció Ronquina, Floïd o Aqua Velva.
Conserven elements originals com navalles, corretges d’afaitar i sillons retro, que evoquen la barberia de tota la vida. Avui ofereixen serveis de tall, afaitat, rentat i coloració, amb un tracte proper, puntualitat i fidelitat d’una clientela que, en molts casos, fa més de 50 anys que hi confia.
Dolços Alemany
Pastisseria centenària, tradició i innovació (s. XX–avui)
La història d’aquesta pastisseria comença amb Joan Alemany Bergamasquí, “lo Tramusset”, fundador d’un establiment que ha passat per quatre generacions de pastissers. Al llarg del temps ha tingut diverses ubicacions al centre d’Amposta —carrer Major, carrer Sant Isidre i actualment carrer Sant Josep— i fins i tot va obrir una segona botiga i una gelateria.
Des de principis del segle XX, la pastisseria ha estat pionera en la incorporació de nous productes, com els primers iogurts, pernil dolç, gelats, xampany o els pastissets de cabell d’àngel, sempre amb un segell de qualitat artesana i una clientela fidel. Avui continua com a pastisseria artesanal, amb servei de degustació i càtering, combinant receptes tradicionals amb noves tècniques de rebosteria.
Conserven màquines originals de l’obrador, albarans manuscrits del fundador i objectes publicitaris dels anys cinquanta. El negoci ha rebut reconeixements com la Carta de Mestre Artesà Alimentari (1992), la distinció d’Establiment Centenari (2013) i el premi Fava de Cacau (2025) (2026) entre les 50 millors pastisseries de Catalunya, i el premi Fava d’Or a la pastisseria amb més valor històric (2026).
Carnisseria Lafont
Una saga de carnissers centenaris (1892–actualitat)
La història d’aquesta carnisseria familiar comença el 1892 a Castelló de la Plana amb Fèlix Peris, iniciant una nissaga de carnissers que ja suma cinc generacions consecutives al capdavant del negoci. Després de la Guerra Civil, la família es va traslladar a Amposta, on va obrir carnisseria al carrer Sant Miquel i una parada al Mercat Municipal (1953). Posteriorment, la segona generació ampostina va establir-se al carrer Sant Sebastià, des d’on la família ha continuat l’activitat fins a l’actualitat.
El comerç ha evolucionat de la venda exclusiva de carn fresca a una oferta àmplia de xarcuteria, plats cuinats i elaborats artesans, adaptant-se als nous hàbits de consum. Destaquen productes tradicionals de la comarca i una sobrassada amb recepta centenària.
Conserven peces històriques com bàscules antigues, ganivets i eines tradicionals, i han rebut reconeixements com el títol de Comerç Centenari, el de Mestre Artesà Carnisser i el d’Empresa Artesana. Avui, el seu principal valor continua sent el tracte proper amb la clientela i la qualitat dels productes, fidel a una tradició familiar de més de 130 anys.
amposta.cat




































