Obra d’enginyeria civil, el pont de pedra del Canal de la Dreta de l’Ebre probablement, va ser construït pels dos enginyers francesos encarregats de la construcció tant del canal de la Dreta de l’Ebre com del canal de navegació, anomenats Isidore Pourcet i Jules Carvallo Carrión.
Es troba situat a la sortida del trajecte que el Canal de la Dreta recorre per dins la ciutat d’Amposta.
Es tracta d’un pont d’uns 12-14 metres de llargada per 4 metres d’amplada, amb un arc central rebaixat format per dovelles, que té dues baranes superiors fetes amb grans pedres sillars, i la calçada del pont té un paviment empedrat.
Les dues vores properes a la part davantera del pont estan treballades amb sillars i maó. La de la banda esquerra fa un angle, mentre que la de la banda dreta té forma de corba i un curiós promontori recobert de pedres irregulars però llises, que arriba a l’alçada de la calçada del pont i que té forma d’esperó.
Els materials bàsics del pont són el maó i la pedra sillar.
Història
Entre les obres públiques realitzades al segle XIX, destaca la construcció d’un pont, sobre el canal enfront l’Institut Laboral.
Probablement aquest pont forma part de la primera campanya constructiva del Canal de la Dreta de l’Ebre, realitzada entre els anys 1854 i 1857 i que porta el canal des de l’Assut de Xerta fins al nucli urbà d’Amposta on connectava directament amb l’antic canal de navegació Amposta-Sant Carles de la Ràpita, per al qual subministrava l’aigua suficient per tal de fer-lo navegable. Després, amb l’allargament del canal fins al Delta de l’Ebre, i amb l’abandó del canal de navegació com a navegable, la funció d’aquest pont, i, sobretot de les seues comportes, està orientada exclusivament a la regulació de l’aigua que circula tant pel canal de l’Ebre com pel de navegació, tots dos dedicats al regadiu.
El pont presenta a la part posterior tres comportes de ferro per a tancar i obrir l’aigua del canal.
La població d’Amposta es va duplicar durant la primera dècada del segle XX, com a conseqüència del seu creixement sostingut des del 1857.
A principis del segle XX, es va produir una important expansió urbana a partir del nucli antic, des del carrer de Sant Josep enfora, i seguint les altres vies de sortida de la població. Per superar el traçat del canal, s’havien construït diferents ponts: del Grau, del Casino, … i també el Canal de Pedra.
Entre el carrer Cara-sol i el canal, a principi del segle XX se començava a urbanitzar la Torreta, i la zona d’horts i d’algunes masies, vora el camí de la Ribera, coneguda com a raval dels Gemecs.